home office‍Praca zdalna oznacza pracę z dowolnego miejsca z dostępem do Internetu. Oznacza możliwość współpracy ze współpracownikami, klientami i dostawcami z dowolnego miejsca na świecie. Oznacza to również konieczność zachowania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Praca zdalna może być wyzwaniem, ale daje też możliwość elastycznego kształtowania godzin pracy, wyboru własnego środowiska pracy oraz bardziej zrównoważonego podejścia do pracy i życia osobistego. Oto kilka sposobów na zachowanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym podczas pracy zdalnej.

Zaplanuj swój dzień pracy z wyprzedzeniem

Jako pracownicy zdalni nie mamy ustalonego harmonogramu dnia. Może to być zarówno zaletą, jak i wadą. Praca w domu oznacza, że możesz elastycznie planować swój dzień, dostosowując go do rozkładu zajęć swojej rodziny. Należy jednak pamiętać, że są pewne godziny w ciągu dnia, w których powinno się pracować - zwłaszcza jeśli stosuje się technikę Pomodoro.

Technika Pomodoro to metoda zarządzania czasem podczas wykonywania zadań. Polega na podzieleniu pracy na 25-minutowe interwały przedzielone krótkimi przerwami, z jedną dłuższą przerwą, co najmniej 5-minutową, po czterech przerwach.

Ustalenie, ile czasu należy poświęcić na pracę, a ile na odpoczynek i przerwy, to kwestia prób i błędów. Trzeba po prostu sprawdzić, co sprawdzi się w naszym przypadku i w harmonogramie naszej rodziny.

Będą chwile, kiedy będziesz miał ochotę pracować, i będą też takie, kiedy nie będziesz miał ochoty. Unikaj pułapki myślenia, że musisz pracować przez cały czas, aby zarabiać pieniądze. Pieniądze, które zarabiasz dzięki pracy zdalnej, mogą się różnić od tych, do których jesteś przyzwyczajony jako osoba pracująca na etacie, ale praca zdalna to praca, którą wykonujesz wtedy, kiedy masz na to ochotę.

Bądź w kontakcie ze swoim zespołem zdalnie

Najlepszym sposobem pozostawania w kontakcie z zespołem są wideokonferencje. Możesz w tym celu skorzystać z usług takich jak Zoom. To świetny sposób na utrzymywanie kontaktu z zespołem, gdy nie znajdują się oni w tym samym miejscu. Można go również używać do organizowania spotkań online z klientami, potencjalnymi klientami lub innymi zespołami, z którymi się współpracuje.

Każdy z nas ma inny styl pracy i to, co jest przyjemne dla jednej osoby, może być irytujące dla innej. Pomocne może być stworzenie rutyny dla codziennych czynności, aby nie mieć poczucia, że każdego dnia "gonimy" za czymś innym. Można na przykład wprowadzić poranną rutynę, która obejmuje koncentrowanie się na konkretnych zadaniach, takich jak odpowiadanie na e-maile lub pisanie wpisów na blogu, a następnie przechodzenie do innych zadań po ich wykonaniu.