Jeśli chcesz, aby Twoi pracownicy byli zadowoleni, musisz zadbać o to, aby Twój zespół również był zadowolony. Współpracownicy są najszczęśliwsi, gdy pracują razem, aby osiągnąć wspólny cel. Im bardziej szczęśliwi są pracownicy, tym szczęśliwszy będzie Twój zespół. Jak więc sprawić, by zespół był szczęśliwy? Należy wziąć pod uwagę wiele czynników. Wszystko zależy od ludzi, z którymi pracujesz. Na przykład, niektórzy członkowie zespołu będą zadowoleni z większej liczby działań społecznych, podczas gdy inni potrzebują bardziej rutynowych zadań. To kwestia ustalenia, co sprawi, że Twój zespół będzie najszczęśliwszy. Czytając to, możesz pomyśleć, że utrzymanie szczęścia pracowników to skomplikowane zadanie. Nie jest to tak trudne, jak myślisz. I nie jest to też nowe wyzwanie. Właściwi ludzie starają się to zrozumieć od lat. Z tego powodu większość firm posiada programy zaangażowania pracowników. Jeśli chcesz wiedzieć, jak inne firmy poradziły sobie z tym wyzwaniem, czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej o ich programach angażowania pracowników.
Czym jest zaangażowanie pracowników?
Zaangażowanie pracowników to stan umysłu, który sprawia, że pracownicy są zadowoleni i zaangażowani w swoją pracę. Jest to kluczowy czynnik w tworzeniu wspaniałej kultury organizacyjnej. Kiedy pracownicy są zaangażowani, istnieje większe prawdopodobieństwo, że będą produktywni i będą czuli się spełnieni w swojej pracy. Zaangażowanie pracowników można traktować jako ścieżkę neuronową pomiędzy pracownikiem a jego pracą. Kiedy pracownicy są zaangażowani, czują się tak samo, jak podekscytowane dziecko na placu zabaw. Gdy pracownicy nie są zaangażowani, przypominają raczej dorosłego człowieka, który siedzi za biurkiem, czuje się sfrustrowany i trochę znudzony.
Istnieje wiele sposobów mierzenia zaangażowania pracowników. Aby jednak były one skuteczne, musisz wybrać taką metodologię, która mierzy to, co jest najważniejsze dla członków Twojego zespołu. Niektóre z najczęściej stosowanych mierników zaangażowania to:
-
Satysfakcja z pracy - Jak bardzo Twoi pracownicy kochają to, co robią?
-
Zdrowie emocjonalne - czy Twoi pracownicy są zdrowi?
-
Równowaga między pracą a życiem prywatnym - Czy pracownicy mają wystarczająco dużo czasu na życie osobiste?
-
Środowisko pracy - czy przestrzeń biurowa tworzy pozytywne środowisko pracy?
Najlepsze praktyki zwiększania zaangażowania pracowników
Przygotowując się do walki z zaangażowaniem pracowników, przekonasz się, że jest to łatwiejsze niż myślisz. Kluczem do sukcesu jest zrozumienie członków swojego zespołu i zapewnienie im wspaniałego środowiska pracy. Kiedy już to zrozumiesz, będziesz miał doskonały początek drogi do uszczęśliwiania członków swojego zespołu.
-
Utrzymuj otwarte linie komunikacyjne - Jednym z najlepszych sposobów na zwiększenie zaangażowania pracowników jest utrzymywanie otwartych linii komunikacyjnych. Choć masz duży zespół, każdy z jego członków jest ważny. Dlatego utrzymuj otwarte linie komunikacyjne pomiędzy Tobą a członkami Twojego zespołu. Możesz do tego celu wykorzystać kanały mediów społecznościowych, takie jak Facebook, Twitter czy LinkedIn.
-
Przekazuj informacje zwrotne - Przekazywanie informacji zwrotnych to kolejny świetny sposób, aby członkowie zespołu poczuli się docenieni. Można to robić w sposób formalny lub nieformalny. Jeśli chodzi o zaangażowanie pracowników, informacje zwrotne powinny opierać się na następujących pytaniach: Co możemy zrobić lepiej? Jak możemy to usprawnić? Wyraźnie określ cele zespołu - Upewniając się, że wszyscy są na bieżąco informowani, możesz również jasno określić, jakie cele są ważne dla organizacji. Pomoże to zintegrować działania związane z zaangażowaniem pracowników z szerszymi celami organizacyjnymi.